• De verkoop van personenauto’s blijft verder afnemen in Nederland. In oktober daalde de verkoop met bijna 24 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.
  • KIA bleef Volkswagen in oktober opnieuw voor als meest verkochte merk
  • Opvallend in de cijferlijst is nieuwkomer Lynk & Co, die dit jaar al bijna evenveel auto’s in de markt heeft gezet als Tesla.

Het ziet er voorlopig nog niet goed uit voor de Nederlandse autobranche. De verkoop van nieuwe personenauto’s blijft afnemen, en de aanhoudende wereldwijde chiptekorten die hiervoor zorgen lijken ook niet minder te worden.

De afgelopen maand noteerden Nederlandse autoverkopers 23,7 procent minder autoverkopen dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat vertaalt zich naar 24.240 verkochte personenauto’s tegenover 31.786 het jaar ervoor, blijkt uit cijfers van BOVAG, Rai Vereniging en databureau RDC.

Als we iets verder de cijfers in duiken zien we eigenlijk weinig tot geen veranderingen met vorige maand. KIA staat nog steeds aan kop als marktleider met een nipte voorsprong op Volkswagen. Ook is het merk nog steeds de verkooptopper met 124 auto’s meer dan Volkswagen.

Top 5 merken in Nederland van 1 januari tot 1 november 2021

  1. Kia met 9,43 procent marktaandeel (24.516 verkochte auto’s)
  2. Volkswagen met 9,20 procent marktaandeel (23.918 verkochte auto’s)
  3. Toyota met 7,30 procent marktaandeel (18.985 verkochte auto’s)
  4. Peugeot met 6,51 procent marktaandeel (16.920 verkochte auto’s)
  5. Skoda met 6,38 procent marktaandeel (16.600 verkochte auto’s)

De meest geregistreerde modellen in oktober 2021

  1. KIA Niro 4,4 procent marktaandeel (1.056 verkochte auto’s)
  2. Ford Focus met 3,8 procent marktaandeel (908 verkochte auto’s)
  3. Opel Corsa met 2,6 procent marktaandeel (629 verkochte auto’s)
  4. Volkswagen Polo met 2,5 procent marktaandeel (596 verkochte auto’s)
  5. Peugeot 2008 met 2,4 procent marktaandeel (585 verkochte auto’s)

De meest geregistreerde merken in oktober 2021

  1. KIA met 10,1 procent marktaandeel (2.439 verkochte auto’s)
  2. Volkswagen met 9,6 procent marktaandeel (2.325 verkochte auto’s)
  3. Peugeot met 7 procent marktaandeel (1.698 verkochte auto’s)
  4. Toyota met 6,4 procent marktaandeel (1.547 verkochte auto’s)
  5. Ford met 6,3 procent marktaandeel (1.529 verkochte auto’s)

Nieuwkomer Lynk & Co zet de snelle groei door en wist afgelopen maand bijna 600 auto's op naam te zetten. Daarmee komt de aanbieder van een plug-in hybride via een abonnementsmodel binnen enkele maanden na de lancering al erg dichtbij de cijfers die Tesla over de eerste 10 maanden van dit jaar realiseerde.

Lynk & Co komt in de periode tot en met oktober 2021 totaal op 1.836 geregistreerde vierwielers uit, Tesla staat tot nu toe op 2.024 geregistreerde voertuigen.

De adoptie van de elektrische auto ging aanvankelijk erg snel in Nederland, maar andere landen maken een inhaalslag, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Aumacon en de Europese brancheorganisatie ACEA.

In het derde kwartaal van dit jaar werden er in Nederland 4,3 procent minder volledig elektrische auto's verkocht, terwijl in de meeste andere Europese landen stevige plussen werden geboekt.

Afbeelding: Aumacon/ACEA
Afbeelding: Aumacon/ACEA

LEES OOK: Dit is de impact van chiptekorten op de levering van jouw nieuwe auto – zo lang laten de 7 meest verkochte merken in Nederland je wachten